JAKÝ WASTEGATE?
Na straně výfuku umožňuje wastegate (neboli obtok) ovládat plnící tlak motoru. Některé komerční dieselové aplikace vůbec nepoužívají regulaci obtokem – tento typ systému se nazývá free-float turbodmychadlo (neboli turbodmychadlo bez regulace).
Drtivá většina benzínových aplikací avšak wastegate potřebuje. Existují dvě konfigurace obtoku: vnitřní nebo vnější. Jak vnitřní, tak i vnější wastegate dovoluje spalinám obtéct turbínové kolo. Vynechání této energie (například průtoku výfukových plynů) se snižuje energie pohánějící turbínové kolo tak, aby odpovídala výkonu potřebnému pro danou úroveň přetlaku. Podobně jako BOV, wastegate používá přetlak a sílu pružiny pro regulaci průtoku obtoku turbíny.
Interní
Wastegate je zabudován přímo do turbínové skříně a skládá se z klapky, táhla a podtlakového regulačního členu. Je důležité, aby tato regulace byla spojena pouze na plnící tlak; to znamená, že není určen pro práci s vakuem a jako takový by neměl být napojen na sběrné vstupní potrubí.
Externí
Obtokový ventil je přidán do výfukového potrubí/výfukových svodů. Výhodou vnějšího wastegatu je fakt, že tímto způsobem lze výfukové spaliny přivést zpět do potrubí až dále za turbínou. Toto obvykle zvyšuje výkon turbíny. Při závodních aplikacích mohou být výfukové spaliny z obtoku odváděny přímo do atmosféry.